събота, 24 март 2018 г.

Сурови безглутенови крекери и бисквитки. Импровизации.


Предвид времето навън се колебая дали съм в настроение за великденски курабийки или за коледни сладки... Безглутеновият режим често ме затруднява, особено ако съм на път и далеч от моята кухня. Дори в ежедневието - редовно си нося обяд на работа, но за закуската забравям. Затова най-често карам на кафета до обед. По тази причина се научих да си приготвям крекери, които да спасяват положението в пристъпите на глад и от които имам запаси редовно. Една малка част от тях са подходящи дори за стриктния АИП, по време на който дори кафето беше мираж. Първите, които направих бяха именно такива:
Банан и кокосово брашно на око се блендират и омесват докато стане средно твърдо тесто. И двете съставки имат достатъчно наситени аромати, така че не е необходимо да добавяте друго. На мен лично ми бяха прекалено сладки, освен това заради ограниченията на дневната доза фруктоза по време на АИП, смесвах банана с авокадо. Тестото се разточва с дебелина около 5 мм, изрязва се с формички и се нарежда в дехидратора. Суши се до пълно дехидриране. Не се ангажирам за конкретна цифра часове, защото за различните смеси и тя е различна. По този начин могат да бъдат съхранявани дълго време.


След приключване на втората фаза на реинтродукция на АИП и успешно въведени ядки, бях в състояние да разнообразя видовете бисквитки. Меля ги на брашно с приставката за ядки на сокоизтисквачакта си. Самата тя, освен сок, бълва и тонове пулп, който при други обстоятелства би отишъл в боклука, но сега върши чудесна работа като свързващ компонент. Условно - пулпът от зеленчуци, смесен със смлени ядки, хималайска сол и подправки става на крекери, а този от плодове - отново смесен с ядки и ароматизиран с канела, карамфил, лимонова или портокалова кора - става на бисквитки. Трябва да се има предвид, че пулпът от сокоизтисквачката няма много интензивен вкус и аромат, предвид, че много от ароматните вещества или фруктозата (при плодовете) са преминали в сока, затова е необходимо да бъдат ароматизирани и подсладени допълнително. Вече споменах някои от ароматизиращите съставки. Може да използвате и други - по ваш вкус, но е важно те да са естествени, а не синтетични. За подслаждане използвам фурми, които накисвам предварително и след това смилам заедно с "тестото", или лъжичка мед (използвам GHoney). Не използвам рафинирана захар, изкуствени подсладители или каквито и да е заместители. В повечето случаи плодовата захар е достатъчна, като се има предвид, че при сушенето нейната концентрация се увеличава. При солените крекери освен споменатите подправки, понякога добавям лук, маслини или сусам. Ако ги правя само от зеленчукова смес - добавям и някаква мазнина - зехтин - extra virgin или кокосово масло, ако добавя ядки - мазнината става излишна. Внимавайте с количеството сол и подправки, защото след изсушаване вкусът става значително по-интензивен. Понякога тестото става твърде лепкаво, независимо от количеството на твърдия компонент. За по-лесно разточване и изрязване може да поръсите повърхността с кокосово или ядково брашно.
Ядките, които използвам са предимно слънчоглед, бадеми, лешници и по-рядко орехи - за сладките бисквитки и най-вече слънчоглед и тиквено семе за солените. Ако нямате някакви противопоказания и имате добра поносимост - може да използвате и други - по Ваш вкус. 
Открих, например, че вкусът на червеното цвекло много успешно се комбинира с подправки, подходящи за луканка 😁 Трудно ми е да направя някакви примерни комбинации, защото общо-взето всеки път експериментирам и се съобразявам с наличностите вкъщи, но досега нямам опит, който да не се е получил. Надявам се да съм ви била полезна и да съм събудила въображението и експериментаторския ви дух.