събота, 7 юли 2018 г.

Кето пърленка в халогенна фурна


Ползвам халогенна фурна повече от 10 години. Не подозирах колко зависима съм станала от нея до момента, в който ѝ счупих капака. Просто гледах как пада на забавен каданс и нищо не можех да направя. Два дни по-късно (през които буквално стоях с вързани ръце) се сдобих с нова. Истината е, че ми върши чудесна работа, тъй като повече от 5 години съм на безглутенов режим и ежедневно приготвям разни неща в ограничени количества и конвенционалната фурна ми е изключително непрактична. Трябва да призная, че тестените ястия никога не са ми били „първа любов”, така че без особено усилие се отказах от тях. Това, което ми липсваше през тези години е пицата. Пробвала съм различни варианти – с блат от карфиол, тиквички и т.н. (рецепти в мрежата – бол), но във всеки от тях се усеща онзи зеленчуков привкус, който няма нищо общо с истинската пица. От друга страна безглутеновите ми печива се превръщаха в оръжия за масово поразяване (ако мога да цитирам една позната). От известно време се интересувам от НВ-ВМХ… Не съм минала на този режим, но драстично съм намалила въглехидратите. По идея, споделена в някоя от групите, в които режима се обсъжда, мисля, че открих идеалния за мен безглутенов блат за пица. Дотолкова ми хареса, че започнах да правя вариации. Това, което ще споделя тук не е точно пица, а една по-скоро много вкусна пърленка. Когато реша да я гарнирам като пица, просто добавям домашно приготвена шунка, маслини и всичко, което се сетите (в моя случай – без глутен).

Необходими продукти:

  • 50 г. брашно от сусам, слънчоглед и лен (Сама си го меля. Желателно е сусама да е белен. Небеления е по-полезен, но внася горчива нотка. В брашното преобладават сусама и слънчогледа, лена е 1/10 от цялото количество)
  • 50  г. кокосово брашно
  • 300 г. Сладкарска извара (Ползвам тази на Pilos)
  • 2 яйца
  • 1 ч. лъжичка сода за хляб (без глутен и алуминий)
  • хималайска сол (на вкус)
  • риган
  • кашкавал от козе мляко (ползвам този на „Халалица” козеферма)
Разбивам с миксера всичко, без кашкавала и ригана и прехвърлям в тавичка върху хартия за печене, намазана със зехтин и пека на 150 градуса докато хубаво се зачерви отгоре. Ако се налага – вадя тавата, обръщам с две шпатули и оставям да се запече и от другата страна. Пет минути преди да извадя – поръсвам с ригана и кашкавала. И това е – да ви е вкусно.

събота, 24 март 2018 г.

Сурови безглутенови крекери и бисквитки. Импровизации.


Предвид времето навън се колебая дали съм в настроение за великденски курабийки или за коледни сладки... Безглутеновият режим често ме затруднява, особено ако съм на път и далеч от моята кухня. Дори в ежедневието - редовно си нося обяд на работа, но за закуската забравям. Затова най-често карам на кафета до обед. По тази причина се научих да си приготвям крекери, които да спасяват положението в пристъпите на глад и от които имам запаси редовно. Една малка част от тях са подходящи дори за стриктния АИП, по време на който дори кафето беше мираж. Първите, които направих бяха именно такива:
Банан и кокосово брашно на око се блендират и омесват докато стане средно твърдо тесто. И двете съставки имат достатъчно наситени аромати, така че не е необходимо да добавяте друго. На мен лично ми бяха прекалено сладки, освен това заради ограниченията на дневната доза фруктоза по време на АИП, смесвах банана с авокадо. Тестото се разточва с дебелина около 5 мм, изрязва се с формички и се нарежда в дехидратора. Суши се до пълно дехидриране. Не се ангажирам за конкретна цифра часове, защото за различните смеси и тя е различна. По този начин могат да бъдат съхранявани дълго време.


След приключване на втората фаза на реинтродукция на АИП и успешно въведени ядки, бях в състояние да разнообразя видовете бисквитки. Меля ги на брашно с приставката за ядки на сокоизтисквачакта си. Самата тя, освен сок, бълва и тонове пулп, който при други обстоятелства би отишъл в боклука, но сега върши чудесна работа като свързващ компонент. Условно - пулпът от зеленчуци, смесен със смлени ядки, хималайска сол и подправки става на крекери, а този от плодове - отново смесен с ядки и ароматизиран с канела, карамфил, лимонова или портокалова кора - става на бисквитки. Трябва да се има предвид, че пулпът от сокоизтисквачката няма много интензивен вкус и аромат, предвид, че много от ароматните вещества или фруктозата (при плодовете) са преминали в сока, затова е необходимо да бъдат ароматизирани и подсладени допълнително. Вече споменах някои от ароматизиращите съставки. Може да използвате и други - по ваш вкус, но е важно те да са естествени, а не синтетични. За подслаждане използвам фурми, които накисвам предварително и след това смилам заедно с "тестото", или лъжичка мед (използвам GHoney). Не използвам рафинирана захар, изкуствени подсладители или каквито и да е заместители. В повечето случаи плодовата захар е достатъчна, като се има предвид, че при сушенето нейната концентрация се увеличава. При солените крекери освен споменатите подправки, понякога добавям лук, маслини или сусам. Ако ги правя само от зеленчукова смес - добавям и някаква мазнина - зехтин - extra virgin или кокосово масло, ако добавя ядки - мазнината става излишна. Внимавайте с количеството сол и подправки, защото след изсушаване вкусът става значително по-интензивен. Понякога тестото става твърде лепкаво, независимо от количеството на твърдия компонент. За по-лесно разточване и изрязване може да поръсите повърхността с кокосово или ядково брашно.
Ядките, които използвам са предимно слънчоглед, бадеми, лешници и по-рядко орехи - за сладките бисквитки и най-вече слънчоглед и тиквено семе за солените. Ако нямате някакви противопоказания и имате добра поносимост - може да използвате и други - по Ваш вкус. 
Открих, например, че вкусът на червеното цвекло много успешно се комбинира с подправки, подходящи за луканка 😁 Трудно ми е да направя някакви примерни комбинации, защото общо-взето всеки път експериментирам и се съобразявам с наличностите вкъщи, но досега нямам опит, който да не се е получил. Надявам се да съм ви била полезна и да съм събудила въображението и експериментаторския ви дух.