понеделник, 30 януари 2017 г.

АИП (Автоимунен протокол)… размисли преди старта


         Време е отново да размразя този блог. 
      Вече повече от 3 години съм на безглутенов режим… продиктуван от автоимунното ми заболяване (Хашимото). Справям се добре, въпреки очакванията (и мои, и на околните), че ще се проваля. Хубавото е, че има ефект, нищо че „умните глави” разправят, че ако не страдам от глутенова ентеропатия, той е безсмислен. Започнах го когато на български нямаше кой знае каква информация за хранителните режими, свързани с автоимунните заболявания. Днес ситуацията е друга и връзката между глутена и повечето автоимунни заболявания не е тайна за никого, както и връзката между тях и нашето „гастро задраве”. Това са три години, откакто мазните баници, тутманици, мекици, паста и т.н. останаха в миналото… но не само те. Истинското предизвикателство е, когато отидете на банкет или на приятна вечеря с приятели навън и трябва да карате само на салата (без сирене, защото и то може да е с трансмазнини или добавена трансглутаминаза), да изключите любимата бира завинаги, или да влезете в супермаркета и да не купите някоя пакетирана храна, готова салата, салам или кремвирши например, да губите часове докато си приготвяте сами всичко от шунката до майонезата за да сте сигурни, че в него няма да попадне нещо нежелано. Знам, че звучи почти налудничаво и на границата с манията, но си има причина за това. Дори малко количество от веществото, от което се пазите (но което се използва в индустриално приготвените храни) може да вдигне нивото на антителата ви така, че да ги чистите с месеци. Това обезсмисля вашите усилия дотук и ви връща в изходна позиция.

       Видимите резултати от безглутеновия режим за три години при мен са: 
  • минус 16 кг без ограничаване на количествата храна; 
  • редовен цикъл - като по часовник; 
  • забравих какво е ПМС 
  • след замяната на бира с вино изчезна симптома „мозъчна мъгла” (да не се бърка с опиянение) 
  • повече енергия. 
    Невидимите с просто око резултати са повече. Това ме мотивира да продължа на следващ етап.
   Днес, благодарение на Сара Балантайн имаме Автоимунния протокол (версия на Палео диетата, разработена специално за автоимунни заболявания). Няма да се разпростирам обширно, при все че не съм специалист, пък и за нея има изписано много. Накратко същността на АИП е, че тя е тип елиминационен режим, при който за един дълъг период (минимум 3 месеца) се изключват няколко големи групи храни. После на няколко етапа през определен период (минимум 5 дни) се включват отново една по една. Периода на включването е може би най-дългият, но и най-важният етап. Защото през него трябва да се следи за реакция от страна на организма към конкретната храна, предмет на включване. Реакцията може да бъде както някакъв гастро симптом, така и главоболие или каквото и да било неразположение на организма. Препоръчително е през този период да се води дневник, за да бъдат документирани всички симптоми за да може впоследствие да знаем как даден продукт ни действа. Това е строго индивидуално.

     АИП има две основни фази – строга и реинтродукция. Първата, стриктна фаза обикновено трае от 1 до 3 месеца в повечето източници. Сигурен резултат обаче може да имате, ако тя продължи толкова, колкото е необходимо... отвъд тези заветни 3 месеца... дори година, ако е необходимо. Докато изчезнат симптомите и достигнете ремисия. Погледнато от тази страна, е желателно е да продължи поне 3 месеца!  За нея има разработени няколко списъка (с позволени храни, със забранени храни и такива с особено внимание), Втората фаза – Реинтродукция може да бъде условно разделена на 4 фази, през които поетапно се въвеждат повторно един по един елементите от съответната условна хранителна група.
Целта е да се оздрави организма и да се изключат от менюто храни, към които имате нетолерантност. Възможно най-доброто и пълно обяснение на режима намерих на блога Crunchy Paleo. Там е синтезирана цялата информация, която Ви е необходима. Няма да го преповтарям, защото няма как да го напиша по-добре от Dessy, пък и аз тепърва ще се сблъсквам челно с АИП. Но силно препоръчвам да се запознаете с нея. Там са описани подробно целите, етапите, списъците с храни, както и изискванията към тях, евентуалните грешки, които можете да допуснете при спазването му.

   Тъй като мисля да се хвърля в дълбоката вода и да направя АИП, във възможно по-дълъг вариант - с елиминационна фаза от поне 3 месеца, мисля да се ръководя от разширения (500+) списък с храните, разработен отново от Dessy. Тук давам връзка към пълния списък, но в следващите публикации смятам да го разбия на отделни фази, с цел улеснението на ползващите го. Мисля, че най-удачният вариант за собствен списък би бил списъкът с храните в елиминационната фаза, със оставени празни позиции за добавяне на успешно повторно въведени храни впоследствие. Всичко това, разбира се е строго индивидуално и това, което работи за мен, може да не работи за друг.

   В повечето случаи освен храните, се налага да вземате добавки, да помагате на храносмилателната си система с ензими или пробиотици, за да подпомогнете оздравяването на вашата чревна флора, или просто да го налага характера на Автоимунното заболяване, от което страдате. Аз лично не се наемам да давам съвети. За мен науката с добавките е еквивалент на още едно висше образование. Това, което приемам аз е хормона L-Thyroxin, защото жлезата ми не се е забързала особено, Selenium 200 mkg (на NOW)… и въпреки забраната за някои лекарства, няма да огранича противолаергичните заради респираторните си алергии. Не всички добавки, витамини, микроелементи и минерали са във форма, подходяща да бъдат приемани от хора, които са на АИП. Повече информация за подходящите такива може да откриете в групата Автоимунен тиреоидит на Хашимото.

   Дори да не сте я карали цял живот на fast food има голяма вероятност организма ви да преживее криза в първите дни на режима. Това е симптом на очистване на организма и е нещо нормално. Аз самата си мисля, че съм направила подготовка за това да намаля размерите ѝ. Изключила съм поетапно няколко групи храни - както казах -глутен от 3 години, млечни и ядки от около месец, картофи и ориз около две седмици преди началото. От друга страна увеличих пробиотичните храни - естествено фермрнтирали зеленчуци, Комбуча. Съвсем скоро ще стане ясно дали има ефект и колко бурни ще бъдат реакциите.

   Мотивираните да се справят сами със своето автоимунно заболяване, могат да намерят още съвети и насоки в няколко групи за взаимопомощ във фейсбук. Това са много полезни общности, от които може да научите много важни неща, за съжаление те не са най-доброто място за първоначално запознаване с режима и схващане на логиката му, поради динамиката на дискусиите и естеството на социалната медия... За да схванете логиката на режима, е добре да се запознайте с една, две, три или повече синтезирани статии, които да ви дадат основата (а най-добре е да прочетете книгата на Сара Балантайн която, както разбирам, скоро ще излезе и на български), а после може да се гмурнете в морето от информация, което дават фейсбук групите. 
Това са:
   Пиша всичко това с уговорката, че не знам всичко, но че личният опит е по-важен от разтягането на теоретични локуми... Боя се, че това въведение в АИП все още спада повече към категорията на второто. Отворена съм за коментари и съвети.